Obec Vernířovice
Obec Vernířovice

Dopravní nehoda v zahraničí

3. Pojmenování (název) životní situace

Dopravní nehoda v zahraničí

4. Základní informace k životní situaci

Problémy občanů České republiky při dopravních nehodách v zahraničí.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci jedná účastník dopravní nehody (řidič, spolucestující) nebo zmocněná osoba (příbuzný, advokát).

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Kontaktujte policii, v případě nutnosti zdravotní pomoc, pojišťovnu či její asistenční službu; situaci je také možno konzultovat se zastupitelským úřadem České republiky, který má působnost pro daný stát.

V případě cestování s cestovní kanceláří je vhodné řešit situaci v součinnosti s ní.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Telefonickým či jiným spojením s místy uvedenými v bodě 08.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Kontaktujte:

  • orgány policie příslušného státu,

  • pojišťovnu, se kterou bylo sjednáno pojištění, resp. její asistenční službu,

  • případně cestovní kancelář, se kterou cestujete,

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Záležitost je nutné řešit s místy uvedenými v bodě 08.

Zastupitelské úřady České republiky a Ministerstvo zahraničních věcí České republiky mají nepřetržitou diplomatickou službu, která je určena pro naléhavé a vážné případy.

Nouzové linky jsou zveřejněny na internetových stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky (naleznete je u daného státu, v části "kontaktní český úřad").

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Řidič u sebe musí mít:

  • platný cestovní doklad či jiný doklad totožnosti,

  • řidičský průkaz,

  • osvědčení o technické způsobilosti vozidla,

  • doklad o uzavření pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla (zelená karta).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Vyplnění příslušných formulářů závisí na konkrétních podmínkách, právním řádu a zvyklostech cizího státu.

Formuláře ohledně sjednání zdravotního pojištění, jakož i formuláře prokazující pojištěnecký vztah, jsou k dispozici u pojišťovacích institucí.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Případné poplatky stanoví právní řád státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo.

Zastupitelský úřad České republiky za svou součinnost nevybírá žádný poplatek.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty jsou v dané věci stanoveny právním řádem cizího státu, resp. rozhodnutím úřadu, který je příslušný k řešení záležitostí spojených s dopravní nehodou.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Ostatní účastníci dopravní nehody.

Další případní účastníci závisí na konkrétních okolnostech dopravní nehody a právním řádu konkrétního cizího státu; mohou to být např. svědci, tlumočník a další.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Případné další činnosti závisí na povaze konkrétního případu a ustanovení právních předpisů cizího státu.

V zásadě je však třeba podání vysvětlení, relevantních informací týkajících se dopravní nehody apod.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu místa uvedeného v bodě 08.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Příslušné obecně závazné právní předpisy státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky proti postupu cizích orgánů stanoví obecně závazný předpis cizího státu.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce stanoví obecně závazný předpis cizího státu.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

03.08.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.